Cwiczenia Sport

Stres – przyjaciel, czy wróg?

Stres to reakcja naszego organizmu na czynniki zewnętrzne. Czynniki powodujące stres to stresory. Mogą przybierać one różnorodną formę. Codzienne życie przynosi nam wiele stresu. Jesteśmy zdenerwowani, mamy za mało czasu, nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Niestety odbija się to na naszym organizmie.

W chwilach stresu nasz organizm wydziela adrenalinę, czyli hormon pobudzający nasz organizm działania. Zwiększa się wtedy intensywność oddechów, a co za tym idzie – wzrasta tętno. Ciało nasze przygotowuje się w ten sposób do szybkiej reakcji.

Stres - przyjaciel, czy wróg?


Stres- przyjaciel?
Stres może być motywujący, jest wtedy siłą napędową. Mobilizuje nasz organizm do wytwarzania dodatkowej energii oraz zwiększenia wydolności organizmu. Jest to pozytywny efekt, jeśli trwa krótkotrwale. Możemy go wykorzystywać w odpowiedni sposób, aby działał na naszą korzyść. W czasie ważnego egzaminu może on zwiększyć naszą koncentrację i pobudzić do efektywniejszego myślenia.

…czy wróg?
Gdy jednak stres trwa przez dłuższy czas może działać negatywnie na nasze ciało, powodując zmęczenie, bezsenność, drażliwość, otumanienie oraz dolegliwości fizyczne. Przyczyną takich zachowań mogą być błahe codzienne sprawy takie jak spóźniający się tramwaj, korek itp., ale również poważne kryzysy w życiu rodzinnym (rozwód, śmierć bliskiego itd.). Często stresorem jest nasza praca. Zbyt dużo obowiązków powoduje napięcie organizmu oraz wyczerpanie psychiczne. Często rozładowujemy stres w niewłaściwy sposób np. w alkoholu, papierosach, objadaniu się. Są to nieskuteczne metody, które mogą dodatkowo pogłębić nasz stan.
Jak możemy pozbyć się stresu?

Nie jest to proste, ponieważ nigdy nie pozbędziemy się go w 100%. Jest on nieodłącznym składnikiem naszego życia, lecz możemy postarać się unikać pewnym sytuacji stresowych. Po pierwsze należy wyeliminować ze swojego środowiska toksyczne osoby, które zatruwają nas i wpływają negatywnie na nasze samopoczucie. Jeśli to dotyczy pracy, może trzeba pomyśleć o zmianie? Jeśli sytuacja jest krytyczna i nie da się już jej znieść należy poważnie pomyśleć o wycofaniu się, ponieważ skutki ciągłego stresu mogą być poważne dla naszego zdrowia. Możemy nabawić się depresji, nerwicy, chorób układu pokarmowego, które nieodwracalnie wpłyną na nasz organizm. Jeśli sytuacja dotyczy bliskich nam osób powinniśmy spróbować rozmawiać z nimi o problemach. Większość konfliktów rodzi się z powodu braku komunikacji. Musimy nauczyć się obiektywnie osądzać sprawę, nie popadać w skrajności. Może sytuację, którą uważamy za stresującą wyolbrzymiamy? Czasami trzeba nauczyć się żyć ze stresem, umieć znajdywać pozytywne rozwiązania, wykorzystać go tak, aby działał na plus.

Istnieją specjalne techniki relaksacyjne, które pomagają się rozluźnić i odetchnąć. Spokojna muzyka koji nerwy, więc może zamiast oglądać migające kolory telewizora, odprężmy się przy nutach muzyki. Trzeba rozwinąć w sobie umiejętność odcinania się od spraw stresowych. Przyprowadzanie problemów z pracy do domu i wyżywanie się na rodzinie nie jest najlepszym sposobem na rozluźnienie atmosfery. Ćwiczenie równomiernych oddechów jest również dobrą metodą na złagodzenie stresu.

Spokojny i opanowany oddech potrafi przynieść ulgę w chwilach stresowych. Współczesne tempo życia ogranicza nam czas na relaks i odpoczynek, poświęćmy te 20 minut dziennie na medytacje. Ćwiczenie jogi rozluźnia mięśnie oraz pozwala zdystansować się. Spacer na łonie natury jest też dobrą alternatywą. Możemy wtedy oderwać się od natłoku spraw i odetchnąć. Zieleń flory i upojna cisza działają kojąco.
Marta Akuszewska

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #lifestyle   #sport